Een goede briefing geeft antwoord op onderstaande vragen:
Wat kan ik voor je doen? Gaat het om een 5-minuten-speech voor de opening van een sociale werkplaats door de lokale wethouder? Om het inkorten van een subsidie-aanvraag voor de aanleg van een wijkpark? Hoe specifieker, hoe beter.
Zijn dat duurzame ondernemers uit Rotterdam-Noord? Of het MT van een afdeling op het ministerie van Veiligheid en Justitie? Op basis van die informatie kan ik inschatten welke toon het meest geschikt is voor de tekst: formeel of juist niet, jargon of eenvoudig taalgebruik, u of je, etc.
Anders gezegd: wat moet je publiek onthouden nadat ze je speech hebben gehoord of je website hebben gelezen? Wat wil je meegeven? Qua inhoud? Qua gevoel? Het antwoord op deze vraag bepaalt de toon, stijl en lengte van de opdracht. Essentieel dus.
Met persberichten, memo's en links naar relevante websites kom ik al een heel eind. Maar misschien vind je het prettiger om mij te informeren op basis van een gesprek of interview. Het kan allemaal. Het gaat erom dat ik voldoende input heb om je opdracht tot een goed einde te brengen.
Natuurlijk hoor ik graag welk budget je in gedachten hebt. Je ontvangt van mij een totaalprijs in de offerte (dus geen uurtje-factuurtje), zodat je precies weet waar je aan toe bent.
Op basis van de deadline maken we samen een planning: concept, correcties, nieuwe versie en de definitieve versie. Om de deadline te halen is het natuurlijk belangrijk dat beide partijen zich aan deze planning houden.